Tidligere i høst reiste personer fra Nasjonalkomiteen og SIU på besøk til UWC Mostar – en skole med et sjeldent godt utgangspunkt for å etterleve UWCs mission statement:
«UWC makes education a force to unite people, nations and cultures for peace and a sustainable future.»
Krigen i Bosnia-Herzegovina (BiH) tok slutt for kun 20 år siden, og landet er fortsatt splittet mellom de etniske folkegruppene. Dette gjør seg spesielt tydelig i Mostar, hvor nær alle aspekter ved samfunnslivet, som skole og helsevesen, er splittet mellom kroater og bosniere. Som skolens IB-koordinator sa i møte med oss:
«The best thing about this school is that it integrates students from the whole BiH, with students from Herzegovina and Republica Srpska living together in the same room.»
UWC Mostars rolle i å bringe elever fra de ulike etniske gruppene i hele BiH sammen gjennom utdanning må anses som svært betydningsfull for gjenreisningen etter krigen. Rollen forsterkes ved at UWC Mostar deler skolebygg med to andre videregående skoler: en for kroater og en for bosniere. Elevene fra disse to skolene har anledning til å delta på CAS-aktivitetene UWC Mostar arrangerer. UWC Mostar er også sentrale i et opplæringsprogram for lærere i hele BiH.
Jorden rundt på 80 minutter
Et høydepunkt under besøket var å delta på skolens markering av UWC-dagen med arrangementet «Jorden rundt på 80 minutter». Lørdag 19. september ble gågaten ved skolen fylt av stands, hvor UWC-elevene representerte sine respektive land og kulturer, ved pynte seg i typiske klesdrakter, tilby lokal mat mv. De besøkende (lokale innbyggere i Mostar, lærere etc.) fikk et UWC-pass som de kunne få stemplet i hvert «land». Hver stand hadde en elev fra BiH som fungerte som tolk overfor lokalbefolkningen. Dette var tredje året dette ble arrangert, og skolens ledelse opplevde det som en god måte å synliggjøre mangfoldet ved skolen for innbyggerne i byen.
Bildet nederst: Nikolas, en av våre to norske elever ved UWC Mostar. Til neste år blir det kanskje du som reiser? Husk å søke innen 15. januar!