UWC Mahindra College

Sted: Pune, India

Elever: 240 elever fra 15 til 18 år

Grunnlagt: 1997

Jeg tror at når man bor så avsides fra alt annet, når alle er i en situasjon som er så uvant, og når man bor veldig opp i hverandre har man mulighet til å bygge veldig nære vennskap.

— Maren, elev i India

Les Marens glimt fra UWC Mahindra

UWC Mahindra, eller MUWCI (som uttales “myoo-ki”) har en rik tradisjon for å eksperimentere med læreplanen og å engasjere seg i lokalsamfunnet: IB-programmene World Studies Extended Essay og filmstudier ble utviklet ved skolen. Skolen driver også et broprogram og en egen stiftelse som arbeider for å bidra til at elevene får engasjert seg i lokalsamfunnet.

Tre unike egenskaper

  • Mangfoldig læreplan - UWC Mahindra er kjent for å eksperimentere med læreplanen, og mange Mahindra-programmer har blitt del av IB-læreplanen. Gjennom Project Based Diploma-programmet får elevene mulighet til å engasjere seg i viktige samfunnsspørsmål gjennom prosjektbasert læring.

  • Elevledede initiativer - Elevene påvirker beslutninger om alle sider av skolen og ressursstyring i nærmiljøet. Elevprosjektene er ofte starten på lange skoletradisjoner som fellesskapsfondet og den årlige teatersesongen, når elevene regisserer og deltar i ulike skuespill i skoleområdet i februar.

  • Indisk kontekst - På MUWCI får elevene både lære i klasserom med elever fra over 60 land og oppleve det lingvistiske og kulturelle mangforldet i området og resten av India. Kurs som ‘This is India’ og ‘Global Affairs’ hjelper elevene med å se opplevelsene sine i sammenheng, og i 'Project Week' og 'Travel Week' deltar elevene i korte, intense opplevelser i ulike deler av landet.

I klasserommet

UWC Mahindra følger IB-læreplanen. I tillegg til de vanlige IB-kursene tilbyr skolen kunstfag, teater, film, psykologi, verdensreligioner, og global politikk. Elvene tar også kontekstbyggende kurs som ‘This is India,’ 'Global Affairs,' og spesialiserte kurs i kompleks tenkning og systemtenkning.

Skolen har også utviklet sin egen Project Based Diploma (PBD), som lar et utvalg elever ta IB det første året og bruke det andre året på å utvikle et prosjekt som skal påvirke den virkelige verden.

Utenfor klasserommet

UWC Mahindra tilbyr en rekke aktiviteter gjennom CAS-programmet sitt, som kalles “Triveni”-programmet. Programmet er delt i fire felt:

  • Utdanning
  • Fred og rettferdighet
  • Bærekraft
  • Kommunikasjon, kultur, og utendørs utdanning

Elevene bidrar til minst ett felt, og arbeider i grupper for å gjennomføre skole- og lokalsamfunnsprosjekter for å lære prosjektledelse. Elevene bidrar også til lokale Triveni-prosjekter, arbeid i skolens Akshara-program, og andre initiativer i nærmiljøet, som å arbeide med lokale skoler, entreprenørskapsprogrammer, organisk jordbruk og frivillige stiftelser.

I tillegg til vanlige idretter som basketball, rugby og fotball ligger skolen i et nærmiljø der det er lett å gå på tur og sykle. Mange elever deltar også i fysisk utfordrende aktiviteter i Travel Week og den årlige sportstevlingen MUWCILympics.

Skoleområdet

Elevene bor i fem hybelhus som kalles “wadaer” (som betyr “tun” på norsk). Det er rikelig med samlingsplasser og turmuligheter i området, og mange flotte steder man kan følge solnedgangen.

Skolen har klasserom i det akademiske kvarteret, en naturfagslab, et bibliotek, et kunstrom med utsikt over dalen, spesielle rom for teater- og musikkøving, og en stor idrettsbane for rugby, football, basketball og cricket. Det sosiale senteret har gymsal, svømmebasseng, spill og en café. Studentene spiser i kantinen, som kalles the Caf.

Geografisk plassering

UWC Mahindra ligger i et stort naturreservat i Vest-Ghatene, en fjellrekke som ligger parallelt med den indiske vestkysten. Landsbyene i dalen gir elevene mange muligheter til å lære av og bidra til lokalsamfunnet. Elevene besøker ofte byen Pune, som ligger 30 km fra skolen.

Flere bilder fra skolen

Blogginnlegg fra skolen

  • Månedens alumn: Alexander Bakke - 1) Kan du fortelle litt kort om bakgrunnen din? Hvor vokste du opp? Hva gjør du nå?Jeg er født og oppvokst i Oslo, med unntak av noen perioder i Mumbai under barneskolen. Noen måneder etter at jeg kom hjem fra UWC sommeren 2018 startet jeg det som i dag heter Concept Zero, som stort sett
  • Månedens alumn: Ulrikke Lien Erdal-Aase - Ulrikke gikk på Mahindra College fra 2011 til 2013. Hun vikarierer som UWC Norges organisasjonssekretær for Ann Charlott Wardle, som er i foreldrepermisjon.
  • Viktoria gleder seg til «en unik kulturell bonanza» på UWC Mahindra - Viktoria Hellebø begynner på UWC Mahindra til høsten: — Jeg liker å bli kjent med nye mennesker, og med tanke på hvor mange ulike kulturer og nasjoner som samles på et UWC tror jeg man skal lete lenge etter muligheten til å være en del av en så unik kulturell bonanza.
  • Månedens alumn: Francesca Refsum Jensenius - Francesca vokste opp i Asker og bodde der frem til hun begynte på UWC i India i 1999. Hun er for tiden aktuell med en ny bok om India, og ifølge henne ville nok ikke boken blitt til om det ikke hadde vært for UWC. Hun anbefaler at man bruker UWC-tiden på å snakke mye med dem som har andre synspunkter og prøve å bli kjent med dem man ikke forstår.
  • Månedens alumn: Vilde Ulset - Vilde gikk på UWC Mahindra College i India fra 2003 til 2005. På UWC lærte hun mye om hva slags påvirkningskraft ett menneske kan ha, når man bestemmer seg for å ikke akseptere likegyldighet.

Les mer om en annen UWC-skole