Glimt fra skolene: Elisteinar i Wales forteller

Elisteinar Tenga er andreåring ved United World College of the Atlantic. Skolen er lokalisert i et slott fra 1200-tallet og har sin egen livredningstjeneste. Her forteller Elisteinar  mer om hverdagen ved skolen og hva den har å by på. 

Kan du fortelle litt om din UWC-skole?

Atlantic College ble grunnlagt i 1962, som grunnleggerskolen av alle UWC skolene. Skolen ble lagt til St. Donats Castle, et slott fra tolvhundretallet, og har fortsatt sin beliggenhet i dette flotte slottet ved den walisiske sørkysten. Slottet og de medfølgende byggene sin historie og skjønnhet er virkelig enestående. Campus ligger en halvtimes kjøredistanse fra Wales’ hovedstad Cardiff, og en kort gåtur fra den nærmeste landsbyen Llantwit Major.

Atlantic college - Intervju Elisteinar

Skolen huser rundt 400 elever, som oftest mellom 16-19 år, fordelt på åtte forskjellige studenthus på campus. Skolens eiendom, som måler massive seksti hektar, grenser til Bristol-kanalen og er et naturlig skjønt område som gir mer enn nok boltreplass til elevene.

Elevene bor i firemanns rom, kjønnsdelt, der hver av romkameratene er fra vidt forskjellige nasjoner. For min del bor jeg med gutter fra Italia/Peru, Finland og  Bangladesh. I hver av de nevnte åtte studenthusene bor omlag 50 elever. Hver av husene har tilnærmet likt antall jenter og gutter, og alle husene har rom for skolearbeid, oppholdsrom, bad og kjøkken. Ellers er alle skolens fasiliteter åpne til portforbudet kl. 22.00 i hverdagen (23.00 i helgene). Da må  alle studentene være inne i sine studenthus. Skolens fasiliteter består ellers av to kortbanebasseng (et utebasseng), en fotball/rugby bane, et trimrom, tre tennisbaner og en innehall. Videre bygger skolen en stor sportshall med alt det et standard Elixia treningssenter i Oslo tilbyr, som blir ferdigstilt rundt det kommende årsskiftet.

Med imøtekommende elever fra over 100 forskjellige land, danner man venner for livet, og man blir en del av den sterke Atlantic College-familien. Dette dynamiske miljøet har alle fasilitetene en tenåring kunne drømt om, og kvaliteten på campus er enestående.

Hvordan ser en vanlig dag ut på din UWC-skole?

Til vanlig har vi frokost fra 07.15 til 07.50 med påfølgende timer fra 08.00 til 13.25.

Deretter serveres det formiddagsmat enten i fritimene man har innenfor skoletiden, eller rett etter siste time.

Fra 13.25 til 15.30 er det ofte ”service” der studentene skal utføre aktiviteter som skal gi tilbake til samfunnet som omgir dem. Dette er en obligatorisk del av IB-programmet.

Fra 15.30 til 17.30 er det ofte tid for hjemmelekser. Her kan det jobbes i studenthusenes ’quiet rooms’, eller i de mange klasserommene på campus som står til vår disposisjon. Det er også designert studierom til de som er i sitt siste år, for optimal forberedelse til de IB-eksamen.

17.30 blir det servert middag. Etter dette og frem til portforbudet, er det en hel rekke aktiviteter som kan gjøres, og for de som trenger det, ytterlige tid til skolearbeid.

Dette er som spørsmålet antyder en standardisert dag. Hver og en elev kommer til å ha en individualisert hverdag, der hver ukedag kan differensiere mye eller lite. Alt kommer an på hvilke verv, aktiviteter, ’service’ eleven har valgt, og hvor mye tid en må legge ned i skolearbeid.

I tillegg til lekser og lesning blir helgene brukt til dagsturer til Cardiff og diverse sosiale sammenkomster.

 Atlantic college - intervju elisteinar

Hva gjør akkurat din UWC-skole unik?

Av aktiviteter er det diverse sportslag som i fotball, rugby, svømming, landhockey, basketball og tennis som trener regelmessig sammen – og i de årgangene det er et spesielt godt år i de respektive sportene, har de deltatt på nasjonale konkurranser.

Av de andre aktivitetene er det utallige å velge mellom,  som Amnesty International, Ceramics, Climbing, Boat Building, Body Combat, Investment Club, Law Courts Mock Trials Zumba og Yoga med flere. Videre inviterer skolen hver fredag en foredragsholder til ’Friday Night Lecture’. Det har kommet ledende eksperter på alt fra kvantefysikk til medisin i krigssituasjoner – en stor kilde til inspirasjon altså!

Den eneste selektive aktiviteten på skolen, er skolens nasjonalkjente Acappellakor. Dette koret har fremført på scener i London, Cardiff og rundt om i Storbritannia med blant annet BBC sitt kor – så om man har en stemme som bærer, er definitivt Atlantic College stedet å ønske seg til.

Atlantic College sin ’service’-seksjon, er delt opp i fire fakulteter: Environmental, Social Justice, Global og Outdoor. Skolen utmerker seg virkelig i outdoor fakultetet, som hvert år supplerer rundt 20 livvakter til Royal National Lifeboat Institution. Disse livvaktene gjennomgår teoretiske eksamineringer og praktisk trening hele det første året, noe som kulminerer i patruljetjeneste hver august – der man jobber som faktiske livvakter på Wales’ sørkyst. Skolen har også gjennom sin sterke tradisjon for båtbygging (ideen om rigid inflatable boats, ble født og for første gang designet og bygget på Atlantic College) startet opp et program kalt ’Atlantic Pacific’, der elever i skrivende stund er i Japan og opplærer beredskapet der i redningstjeneste.

Mulighetene og friluftslivet på campus er, som demonstrert, noe skolen er ledende på. Kystlinjen til skolen er fylt med spektakulære klipper, og med en nasjonalsti som følger hele den walisiske kysten, gir dette i tillegg et praktfullt skue. Slottet i seg selv er en begivenhet å ha timer i, spise i og rett og slett gå gjennom. At skoleslottet visst nok var det ønskede slottet for produksjonen av de viden kjente Harry Potter-filmene, illustrerer stemningen det omgir seg med. Det er virkelig et privilegium å avslutte sin videregående utdanning i et enestående skole som dette!

 

Hvordan er det å gå på UWC i forhold til norsk videregående?

Med tanke på vanskelighetsgraden på fagene er dette veldig individuelt. Hvor vanskelig man opplever fagene kommer an på din språkbakgrunn og din naturvitenskapelige bakgrunn. Men normalt synes de fleste at skolen blir mer krevende og avansert med IB-systemet, men ikke til et nivå som er uoverkommelig.

En fellesnevner er at man må være flink til å planlegge tiden sin for å få oppleve og oppnå alt man vil i hverdagen. Alle de ovennevnte aktivitetene og ’service’ tar sin del av tiden, og det er i de fleste av disse initiativene ønsket at du skal bidra med en del timer av din hverdag. Derfor vil jeg si at planlegging, og forståelse for sine grenser, er en essensiell del i å lykkes på skolen.

Man blir strukket utenfor komfortsonen både akademisk og sosialt på UWC, men dette fostrer en positiv utvikling av ferdigheter, og klargjør en for den store, vide verden.

 

Hvilke råd vil du gi til noen som ønsker å søke på UWC? 

Definitivt det faktumet at det ikke skader å søke. Det er ikke verdens ende om man ikke kommer inn, når man har det velfungerende skolesystemet i Norge i ryggen. Men tenk likevel hvor avgjørende den lille tiden du brukte på søknaden kan bli for deg!

Med tanke på selve søknaden er det viktig å reflektere over hva en UWC opplevelse kan gi deg, og også sette fokus på hva som gjør at du skiller deg ut fra mengden.

Og hvis du er så heldig å komme inn, så er det naturlig at usikkerheten setter inn. Men med en gang jeg kjørte inn på campus, og ble møtt av en imøtekommende og jublende elevmasse, så jeg meg ikke tilbake, og det er jeg sikker på at du ikke kommer til å gjøre heller.

Masse lykke til!

 

 

 

Kanskje du er interessert i dette…